Att göra när inget finns att göra.


 Det är inte så lätt nu. Kyla och mörker, nedstämdhet och Trump. Då behöver man lite uppåttjack av något slag. Som en god bok till exempel.

David Bailey har alltid varit en stor förebild för mig och nu har hans alldeles färska självbiografi kommit. Här kan man läsa om hans bakgrund i det tuffa East End i London. Om hur han hittade supermodellen Jean Shrimpton och plåtade gangsterbröderna Krey med fara för eget liv och lem. Umgicks med tidens rockidoler - läs Mick Jagger & Co - och blev förebilden för Antonionis film Blow Up, en film som han för övrigt starkt ogillade.

Extra krydda i boken är flera möten med gamla fruar och flickvänner i dialoger som inte alltid är särskilt smickrande för upphovsmannen.

För en del år sedan såg jag en en stor utställning med Baileys bilder på National Portrait Gallery i London. Det var strängt fotoförbud men när jag plötsligt sprang på hans gamla polare Bruce Weber framför en bild av Weber och hans tre golden retrievers, kunde inte ens gallerichefen som ledsagade honom hindra mig. Weber poserade glatt och så här blev det.


Så gack nu in på nätet och beställ! Look Again heter boken på Macmillans förlag. Jag garanterar några timmars mycket inspirerande läsning.

 /Göran Tonström, fyrafotografer.se
Instagram: #tonstrom

Kommentarer

  1. Det var en enastående utställning. Vi åkte till London bara för att se den. Ska beställa boken.
    Ses/pe

    SvaraRadera
  2. Jo, den har satt sina avtryck. Ska vi ses snart?

    SvaraRadera
  3. Inget slår en god bok. Länge sedan jag läste/tittade/köpte någon bok om eller av en fotograf nu. Förr skaffade jag en hel del, kanske börjar bli dags igen.

    SvaraRadera
  4. Ja, Bailey är klart underhållande och inspirerande.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?