Vad gör en Gördelmakare

Det undrade jag på väg till verkstaden i Tallkrogen. 
Framme i Tallkrogen träffade jag gördelmakarna Jörgen Ollas och Robert Ahlqvist. De berättade att gördelmakare tidigare gjorde bälten och andra läderarbeten med beslag av mässing. Idag  består deras arbete huvudsakligen av tillverkning, renovering och reparationer av kristallkronor, ljuskronor och andra mässingsarmaturer.  



 

 

Jörgen och Robert är två av medlemmarna i föreningen Skråhantverkarna. Syftet med föreningen är att tillvarata de traditionella hantverksyrkenas unika kunnande. Under året har jag haft i uppdrag att ta bilder på medlemmarna till föreningens nya hemsida. Det har gjort att jag fått en inblick i yrken jag förut inte kände till och träffat trevliga och intressanta hantverkare. 

Här är bilder på några av dem som jag träffat och fotograferat.   

     Guldsmed Annika Bertillsdotter


     Jesper Blomquist, EJB Metallformgivning


Johan Pettersson och Mark Sweeney, Gunnar Pettersson Konstgjuteri



Carina Eneroth, Skomakeri Framåt



Christer Björkman, Stockholms Förgyllning & Bildhuggeri


Krister Kleréus, fyrafotografer.se
Instagram: kristersphoto



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vem var Robert Capa?