Vad är det för fel på karlar?

 Jag är inte särskilt stolt över att vara man. Över att många gånger om dagen i medierna tvingas bevittna mina bröders övergrepp i stort och smått. Se skäggiga, mustaschprydda testosteronstinna hannar vråla och vifta med flaggor och kalaschnikovs. Se patetiska politiker lova runt medans de fyller fickorna på andras bekostnad. Sitta på en restaurang och överröstas av höhöhöande, förvuxna smågrabbar som i takt med att ölen rinner ner kväver alla andras samtal och samvaro. Av det blir jag så trött.

Så vad är det för fel på karlar?

Det är en fråga jag ställer mig ungefär 49 gånger om dagen. Vad är det som gör oss, det manliga släktet, så motbjudande ynkligt? Alltifrån en muckande tonåring nere på torget till Förenta staternas valda president?

Jag håller med min vän Per-Erik i hans blogginlägg häromdagen. Där berättade han om hur en gäng karlar trakasserade en ung tjej som serverade dem på en restaurang. Om hur en av dom sa något kränkande till henne som fick de andra att fara ut i ett muntert gapflabb. Och det tände minnet av en svettig skolkorridor på tidiga sextiotalet. Där vi grabbar tog oss alla friheter med tjejerna, både verbalt och kroppsligt, och manade på varandra med höhöhöiga tillrop.

Så då har alltså ingenting hänt sen sextiotalet? Jag tvivlar.

Utåt sett så har massor hänt, men där inuti är vi samma gamla vrålande flock som följer våra tragiska ledarfigurer in i helvetet.

Och hur ändrar vi på det? Genom Per-Eriks ord, "att jag som man ska göra upp med den ryggsäck av dumheter och jävelskap som jag och andra män bär på."

Rätt enkelt eller hur? 

Dessutom tycker jag att det vore befriande ifall kvinnor fick ta över alltmer makt i hela samhället. I politiken, inom affärsvärlden och kulturen.

Jag tror det skulle bli bättre. Kanske inte på stört, men i det långa loppet. Och i vilket fall vore det skönt att slippa dessa urbota tennsoldaters paraderande  och kontaminering av vår vardag.


Tennsoldater 1.


Tennsoldater 2.


Tennsoldat 3.


Tennsoldater 4.


/Göran Tonström, fyrafotografer.se
Instagram: #tonstrom

Kommentarer

  1. Bra där Göran! Det är framförallt min dotter, 31 år, som fått mig att tänka i de banorna. Hon tar ingen skit, kommer aldrig att göra det.
    Ses/per-erik

    SvaraRadera
  2. Bra ”mansbilden” också. Dessa eviga uniformer....

    SvaraRadera
  3. Bra Per-Erik! Hälsa sin dotter och tacka från mig också. De är så kloka de unga kvinnorna!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?