Människor vid Slussen

 Ofta när jag passerade genom Blå Gången vid Slussen gick jag in till Chrichan, frisören på salong Rufsig. Han hade synpunkter på det mesta och det ledde till långa samtal. Det kunde gå ifrån hur mycket vatten det gick åt för att tillverka ett par jeans, vidare till Elisabeth Ohlsons bilder för att sluta med en recension av Iggy Pops senaste konsert. 



Under 26 år gjorde Chrichan kunder snygga i håret, själv föredrog han hästsvans.


Jag såg hur Lasse, Slussenvärden, kämpade för att hålla snyggt vid Slussen. Under en vanlig dag, som när jag med kameran följde hans arbete, kunde Lasse plocka 200 till 300 liter skräp.
Jag undrar hur det ser ut hemma hos folk sa Lasse som tycker att man ska lämna en plats som man vill finna den. 


Trots fullt upp hade Lasse alltid tid för en pratstund när jag mötte honom. 


 

I Blå Gången låg Film & Musik Slussen dit många skivsamlare sökte sig. Bosse är entusiasten som drev butiken. Där kunde man bläddra bland LP-skivor, CD, affischer och kläder. Själv fyndade jag bootlegs med Dylan-konserter. 



Läs gärna men köp först var Bosses uppmaning till kunderna i den lilla porrhörnan med 18-årsgräns.



Under Katarinahissen köpte jag ofta tulpaner. Där låg Katarinahissens Blomsterhandel full med vackra blommor. Janne är mannen med gröna fingrar som i över 35 år var där från sex på morgonen till stängningsdags på kvällen.


Janne har bundit sin sista bukett. Det känns lite sorgligt sa Janne men jag får mer tid över för sommarstugan i Norrland och fiske. 


Nu byggs Slussen om. Chrichan, Bosse och Janne har tvingats stänga sina butiker. Lasse håller numera snyggt i Gamla Stan. Det var kul att lära känna de här Slussenprofilerna och jag hoppas de har det bra idag


Krister Kleréus, fyrafotografer.se
Instagram: kristersphoto







Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?