Det höstas.

 Gult och rött är färgerna just nu. Inte grått som man skulle tro. Nej: färger är det. För mig i alla fall. Och de lever vidare in i den mörkaste av årstider: i den snöfria Norden.

Jag funderar en del över det där med färg. Att fotografi blev svartvit till att börja med berodde på att det var för dyrt att tjacka Kodachrome. Tri-X kunde man ju pula med själv, slabba i dosor och slaska i skålar. Men särskilt nära min verklighet var det faktiskt inte.

Men enligt alla balla var det vad som räknades: den svartvita världen. Gud gjorde ju bara svartvita kort, även om han då och då utförde knäck i de stora magasinen som lyste av de klaraste färger.

Men så kom då det digitala, Gud vare tack. Tog till att börja med mest små steg i gråskala men vågade så kasta av mig den där kliande filten och stiga ut i den färgglada natur. Jag hade några goda ledsagare; Lars Tunbjörk, Martin Parr, William Eggleston och nu senast Stephen Shore, men redan på sjuttiotalet satt jag och smygbläddrade i kaffebordsböcker i skimrande koloratur när tillfälle gavs.

Och there's no turning back. Visst kan jag nån gång se och göra en bild i svartvitt, men det är ändå färg som gäller. Jag är inte färgblind utan brer gärna på och förstärker där det går. Vissa gillar, andra hatar det. men det skiter jag faktiskt i. Det är så här världen ser ut. För mig.











/Göran Tonström, fyrafotografer.se
Instagram: #tonstrom



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?