Den ljusnande framtid

 


Häromåret gick yngste sonens dåvarande flickvän ut gymnasiet.

Hon gick på Globala gymnasiet på Södermalm i Stockholm, en skola som lockat ungdomar från olika delar av stan och med uppenbart olika bakgrunder. Påfallande många flickor hade dessutom muslimska huvudbonader.

Sonen hade bett mig ta lite bilder, vilket jag gärna gjorde. 

Och som jag gick där och trängdes var känslan omedelbar; 

”Jag ger fullständigt f..n i vad dom har på huvudet så länge dom är så här glada och verkar se en ljus framtid för sig. Dom är nog dessutom fullt kapabla att fixa den  framtiden själva utan en massa vuxnas pekpinnar, förbud, åsikter och hittepå”.


/per-erik åström, fyrafotografer.se

Kommentarer

  1. Ja, något jag bara kan hålla med om! Titta på glädjen, lusten, skaparglädjen. Jag har sett så många exempel på just den här framtidstron och framtidslyckan, och inte minst om tron att vara samhället till nytta. Som exploderar i studentens utrusande. Väldigt fin bild som berättar om just detta.
    Med vänlig hälsning, Gunnar S

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vem var Robert Capa?

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare