Bilden i farfars rum

Som barn växte jag till stora delar upp hos mina farföräldrar i en tid som idag verkar mycket avlägsen. Det var i Järved utanför Örnsköldsvik under enkla förhållanden. 

Farfar slet i den s k barktrumman, intaget av timmer i Alfredshemsfabriken inne i stan. Farmor skötte det lilla torp där vi bodde, hon syltade och saftade och lagade mat. Jag minns särskilt hennes sockerkaka med rivet apelsinskal. 

TV fanns ännu inte men på radion talade Sten Bergman om sina upptäcktsresor ”i det inre av Borneo.".

En liten ladugård, några höns, en gris och några vinbärsbuskar bakom rönnen omgärdade den lilla torpet. 

Jag sov i samma rum som farfar och han brukade läsa högt ur "Det Bästa" innan jag somnade. Berättelser från den stora vida världen. Flera år innan ryssarna skickade upp sin Sputnik med den lilla rymdhunden Laijka.



På väggen i sovrummet fanns ett stort flygfoto över själva gården med omgivningarna. Flygfoto över den egna fastigheten en stor sak i slutet av 40-talet. Företaget som flygfotograferade hette Svenskt Flygfoto AB och bilderna såldes över hela Sverige som den perfekta 50-årspresenten. 

Bilden var  inramad och varje hus med självaktning skulle ha ett flygfoto på väggen.

Jag gillade särskilt färgerna på den där bilden. Att det var inte ett färgfoto förstod jag långt senare. Det var en svartvit bild som var handkolorerad, antagligen med vattenfärger eller färgkrita. 

Tyvärr försvann den här bilden när torpet bytte ägare långt senare på 70-talet. Men jag hann fotografera av bilden det lilla torpet inklätt i Eternit-plattor.

Det var något med färgerna som förföljt mig trots att jag uteslutande alltid plåtat svartvitt. Det var något med mättnaden i färgskalan som jag tyckte om. 

I den digitala tidsåldern har jag därför försökt återskapa lite av den färgkänsla jag minns från bilden på väggen hos farmor och farfar. En svartvit bild fotograferad med Tri-X  av clownen Toni Rhodin från Cirkus Brazil Jack passade bra att färglägga med tuschfärger i tunna lager. Efter ett antal försök fick jag till det.

Varsågoda!



/per-erik åström, fyrafotografer.se

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?