Tankar om bildbehandling

Det pågår alltid en diskusion om att bildbehandla sina foton eller att inte göra det. Liksom om man skall fotografera i raw-format eller i jpg. Personligen fotograferar jag i raw och jag bildbehandlar som regel mina bilder. För mig handlar det om att jag själv vill kontrollera slutresultatet av mina bilder och då blir raw och bildbehandling det naturliga. Jag ser där ingen skillnad mot när jag plåtade analogt svartvitt vilket jag gjorde länge och fortfarande gör ibland. Även där valde jag film, framkallare, process och jobbade med mina kopior i mörkrummet för att bilderna skulle bli som jag ville ha dem. Ganska sällan fungerade exakt samma recept för olika bilder.

Detta med bildbehandling kan ju också betyda väldigt många olika saker. I vissa bilder kan just bildbehandlingen vara ganska bärande för bilden och den känsla den förmedlar. Man kan ta till exempel Petersens ofta hårda kontraster i sina porträtt och hans sätt att jobba med sina bilder i mörkrummet för att få fram känslan han eftersöker, eller Carlzons självporträtt som ibland ligger åt samma håll men är framställda med digital teknik. Det handlar alltså om vilket uttryck man söker och mindre om vilken teknik man använder för att nå dit.

För egen del jobbar jag oftast också med mina bilder för att nå en känsla som överensstämmer med med mitt sätt att se motivet. Bilder ”rakt ut ur kameran” gör sällan det av flera skäl. Det kanske främsta är att en sensor ser världen annorlunda än hur mina ögon uppfattar den. Exponeringen blir inte heller som ögat uppfattar det, delvis beroende på att ögat ställer om sig beroende på vad i motivet jag fokuserar på när kameran söker någon sorts genomsnitt. Enkelt uttryckt ger en rak överföring från kameran ofta en helt annan kontrast än jag upplever när jag tittar på motivet i verkligheten.

Jag är definitivt ingen bildbehandlingsguru och jag jobbar sällan mer än några minuter på varje bild. Men här kommer några exempel för att visa vad jag menar. Sedan kommer det säkert finnas dem som anser att mina val är ”sämre” än den mer eller mindre obehandlade bilden osv. Men poängen är att det är just jag som valt efter hur jag vill ha det. Dessutom finns alltid originalen kvar som raw-filer.

/Alf Johansson, Fyra Fotografer

Först en bild av Cementa och en av sandfartygen jag tog i gråvädret, bilden är i stort sett obehandlad och exporterad direkt från Lightroom. 


Här är samma bild där jag använt en plug-in som heter Analog efex för att förstärka gråväderskänslan lite och göra bilden lite mer "tidlös".


Detta är en kvällsbild tagen härom kvällen. Jag tycker att originalet varken stämmer i färger eller kontrast.


Här är samma bild när jag använt en plug-in som heter Aurora HDR och gjort en del justeringar.


Slutligen en bild av Göran där jag justerat bilden och använt filmvalet ACROS direkt i Lightroom.


Samma bild där jag istället för filmvalet ACROS i Lightroom använt Silver efex och Ilford HP5+ som filmval, dessutom har jag jobbat lite med Silver efex:s kontrollpunkter för att få den lokala kontrasten som jag vill ha den.

Kommentarer

  1. Kloka ord som vanligt. Jag har f ö aldrig förstått detta med ”jpeg rakt ur kameran”. Koketteri gränsande till dumhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behöver väl inte nödvändigtvis vara koketteri att vara nöjd med jpg-bilden som den kommer ur kameran. Dessutom kan man ju faktiskt justera jpg-bilder också. F.ö. är jag glad att jag har hittat hit och kan se era fina bilder och texter, ni var några av de ganska få guldkornen på fotosidan.

      Ragnar Lång

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?