Stockholm, Stockholm stad i världen

 Stockholm, Stockholm världens stad. Och i dagarna har den varit min i 51 år.


Jag var 19 när jag flyttade hit för att plugga och man kan kanske inte säga att det var kärlek vid första ögonkastet. Men det tog sig. Och just dessa lite svala septemberdagar med sin höstdoft påminner mig alltid om hur det kändes att bli vuxen. Om hur tufft det kunde vara att komma alldeles ensam till storstan utan att känna någon.



Men som sagt det tog sig och så småningom blev staden min, och det har den förblivit förutom några kortare avsteg för längesen. Jag använder fortfarande staden i stort sett varenda dag. Promenerar på dess gator och i dess parker och studerar nyfiket människor jag möter.

Så småningom kom kameran också in i bilden. Först en Pentax Spotmatic och därefter i stort sett varenda märke och modell som tillverkats. Nu har jag dock lugnat ner mig på den fronten (hoppas jag) och håller mig till ett och samma märke.



Detta år har varit lite märkligt eftersom stans ansikte skiftat så markant. Det gör det förstås alltid, staden är ständigt i förändring och rörelse, men "rådande omständigheter" som det kallas har visat upp nya sidor som jag aldrig sett tidigare.

Men doften av höst finns kvar. Inte lika koldioxidstinkande som 1969 kanske, utan med en ny sorts friskhet. Och färgerna. Stockholm är för mig en stad i färg och det är dom jag jagar under mina timslånga promenader.










/Göran Tonström, fyrafotografer.se
Instagram: #tonstrom

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?