Om att bryta fotoförbud





Platsen: Ungdomsavdelningen, centralfängelset i Riga, Lettland

Tiden: 90-talet

Tekniken: Nikon F, 35 mm, Tri-X exponerad efter 1600 asa


Händelsen: Jag följde med en lettisk kvinna från det då nybildade lettiska Rädda Barnen som brukade lämna mat och mediciner till de intagna på ungdomsavdelningen. 

Vakten i uniform synade mig noga men nickade sedan ok att jag fick följa med in på avdelningen. Efter en stund gick vakten ut i korridoren för att snacka med en kollega. 

Rummet jag stod i saknade fönster och endast en glödlampa i taket spred sitt sken över de fasta betong britsarna utefter väggarna. Det luktade mögel och snusk. En fullständigt vidrig miljö 

Ett 15-tal barn och unga levde här, dömda för allt från snatterier till mord. 

De stod sammanpackade och uppställda för den dagliga inspektionen. Naturligtvis rådde fotoförbud.


- Nu eller aldrig, tänkte jag och slet fram kameran som jag hade haft gömd under rocken. 

Därefter satte jag vänstra pekfingret fingret för munnen för att signalera tystnad och hann ta 11 exponeringar på full glugg och 1/8-del. Efter 20  sekunder hörde jag vaktens bestämda steg i korridoren och jag precis hann gömma undan kameran igen.


Effekten:  Fem exponeringar blev hyfsat skarpa och bilderna landade senare över fyra helsidor i tidningen VI. Som en följd av publiceringen stängdes senare ungdomsavdelningen och barnen flyttades till mindre, och förhoppningsvis bättre, institutioner på den lettiska landsbygden. 



/per-erik åström, fyrafotografer.se


 

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?