Fulltankad?

 Nja, det går väl att diskutera kanske. Men faktum är att ett luft- och miljöbyte är både balsam och bränsle för själen. Och om macken sen heter Gotland, så är jag hemma på alla fronter.

Det blev inte så väldans mycket plåtat, men att fotografera är ju trots allt inte livet. Bara en liten skärva av det. Och någon höstutställning med Fyra Fotografer blev det ju inte heller på grund av "rådande omständigheter". Däremot kan det ju vara bra att använda sin kamera ibland eftersom åtminstone jag, som aldrig läser bruksanvisningar, ofta upptäcker nya sluga lösningar.

Nu är ju Fujismällorna rätt fullmatade med ganska självinstruerande finesser och det senaste förvärvet, en XT3, liksom sköter sig själv i mina labbar.

Däremot har jag grunnat lite över redigeringsprogram. Jag har använt Lightroom i många år nu och är i och för sig mycket nöjd med det. Däremot inte med hur man får betala för det månadsvis. Summerar man blir det ganska dyrt i längden, vilket man som pensionär är rätt känslig för.

Så jag har börjat kolla in alternativ och har hittat två: Luminar 4 och Capture One 20 som följde med Fujin. Finns det någon av er där ute som har jobbat med dem och har erfarenheter att dela med sig av?

Här är några färska Gotlandsbilder från förra veckan att kolla in medan ni funderar.







PS. I ärlighetens namn ska sägas att de två sista knäppen inte är nytagna utan från sommaren 2015 och med en annan kamera. Den stolta asken på vägen ner till Skär finns tyvärr inte mer. En höststorm fällde den för ett par år sedan. Men här lever den i högönsklig välmåga. Ha det!

/Göran Tonström, fyrafotografer.se
Instagram: #tonstrom


Kommentarer

  1. Har ju testat capture one 20 och kör en hel del med luminar 4. Min erfarenhet är att capture one är en väldigt kompetent raw-konverterare men jag upplever inte att jag kan göra så mycket mer där än i lightroom även om det funkar lite annorlunda. Jag tycker att capture one är mer av en programvara för ingenjörer om du förstår vad jag menar. Många hävdar att programmet är så mycket bättre på att hantera fujis filer jämfört med andra och då främst lightroom. Jag skulle vilja påstå att dessa åsikter är mer något som lever kvar sedan tidigare lightroom, nu är det svårt att se skillnad på filerna körda i capture one 20 och de som är körda i lightroom. Jag körde en trial av capture one 20 och utan att säga för mycket kan jag väl bara konstatera att jag inte köpte programmet eftersom den skillnaden som fanns (för mig) var att arbetssättet var lite annorlunda jämfört med lightroom och jag hade ingen lust att offra en massa tid på att nöta in ett nytt arbetssätt. Luminar 4 är något helt annat tycker jag och bjuder en mängd smarta och intuitiva creativa verktyg, det innehåller också en hel del smarta funktioner som inte finns i andra program. Däremot tycker jag att det har en bit kvar innan det kan ersätta t.ex. lightroom som fristående program, bland annat så är inte brusreduceringen bra och det är hopplöst att få en vettig skärpa på sina filer om man exporterar ut dem direkt från luminar för webb till exempel. Med det sagt så jobbar man på bra för att förbättra luminar och som plugg-in är det outstandning tycker jag. Inget av programmen har någon katalogfunktion som i dagsläge ens ligger i närheten av lightroom vilket är en starkt bidragande orsak till att jag och många inte ser de andra som bra ersättare (det finns ju några till) i dagsläge. Mitt tips är att köra vidare med lightroom tills dess att de andra fixat bland annat katalogfunktionerna och jag skulle ta hem en en trial av luminar och testa som plugg. Capture one 20 tycker jag egentligen inte tillför något även om man säkert kan få ut maximalt ur sina filer med det programmet om man orkar grotta ned sig ordentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de synpunkterna Affe. Ska testa och se hur de funkar för mitt sätt att arbeta.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?