Om konsten att vara där

 31 augusti

Förutom basal teknisk apparatförmåga och att någorlunda begripa hur ljus översätts till fotografiskt material (analogt eller digitalt, sak samma), så handlar fotografi för mig om totalt fokus och närhet i den bråkdel av en sekund då allt stämmer. Den stora närvaron, som någon kallat det. Och då, menar jag, styrs man lika mycket av inre reflektion som av det yttre skeendet. ”Blunda och se”, som salig Christer Strömholm uttryckte saken. 

Fotografi handlar om det magiska ögonblicket.





Magnum, världens kanske mest respekterade bildbyrå, har gett ut en stor bok med kontaktkartor och berättelser om hur några av deras mest kända bilder blev till. 

I fotografernas råmaterial kan man se och följa hur dom jobbade sig in mot ”det avgörande ögonblicket”.

Boken är ett ton av kunskap och jag bläddrar ivrigt. Tar fram luppen för att i detalj försöka förstå. Och inser att fullärd blir jag aldrig. 

Kanske ingen blir det.

Men boken är som julafton för mig som ivrig lärjunge.


/per-erik åström, fyrafotografer.se

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?