Jag blir aldrig någon riktig gatufotograf


 

Läste på en gatufotosida att som en riktig gatufotograf ska man aldrig synas av dem man fotograferar. Och helst skjuta från höften. Insåg då att jag aldrig blir någon riktig gatufotograf. Jag gillar ju att möta dem jag fotograferar, har inget emot att synas och lyfter helst kameran till ögat. Blir det då en ögonkontakt tycker jag att det ger en speciell närhet och känsla i bilden. 



Ett intressant samtal om musik, en lång diskussion om vilken som är Dylans bästa skiva.
För mig har sättet att fotografera gett spännande möten och samtal om fotografi och mycket annat.



Sedan tar naturligtvis också jag bilder i smyg, ett måste ibland för att inte ögonblicket som ska fångas hinner försvinna. 



Det händer också att jag tar bilder bakifrån, vilket tydligen inte heller är bra inom "riktig" gatufotografi. 

Det jag har svårt för är de påhittade regler som finns inom det som kallas gatufoto. Sedan förstår jag att man inom gatufotosidor måste ha vissa riktlinjer så att inte de bilder som läggs upp spretar iväg alltför mycket.

Men enligt "regelboken" blir jag nog aldrig någon riktig gatufotograf. Jag får trösta mig med vad Gerry Winogrand, en av de mest kända så kallade gatufotograferna sade:

"I hate the term. I think it is a stupid term, street photography. I don´t think  it tells you anything about a photographer or work.

/Krister Kleréus, fyrafotografer.se
Instagram: #kristersphoto






  

Kommentarer

  1. Precis så Krister. Dina bilder visar verkligen vad du skriver.

    SvaraRadera
  2. Vem är ansvarig för detta märkliga regelverk, eller är det återigen ett utslag från tyckandetsdiktatur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte någon person som är ansvarig men om man tittar runt på olika gatufotosidor finns det påståenden och "regler" för hur bilder ska tas för att det ska vara riktigt gatufoto.
      Det är det som jag reagerar emot.
      /Krister

      Radera
  3. Jag är inne på samma spår. Har aldrig fattat det här med att man inte ska synas eller interagera. Det känns lite...omänskligt på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, det känns lite omänskligt. Det är de möten man får vid gatufoto som gör det spännande. Men det finns mycket påståenden och "regler" för hur riktigt gatufoto ska vara. Det är bara att strunta i.
      /Krister

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?