Att fotografera tystnaden

Många nätter har jag släpar runt mina kameror och stativ på stadens gator. Nattfotografering, den långsamma sorten med film och mellan och storformatskamera, är en ganska tidskrävande sysselsättning. Det handlar inte om snapshots direkt då exponeringstiderna landar på flera minuter upp emot timman i extremfallet. 

Men det är en form av meditation, jag går ned i ett annat tempo när omständigheterna som ges av den långsamma fotograferingen tvingar mig att varva ned. 

Jag har alltid varit en nattmänniska, men det som startade mitt nattfotograferande på allvar var att jag ”gick in i väggen” och inte orkade med så mycket socialt liv under en ganska lång period. För att finna någon mening i tillvaron och sortera upp alla tankar som snurrade i skallen blev nattfotograferandet ett sätt att både finna mening och ro. 

Här är några bilder från mina promenader i natten.

Alf Johansson














Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare

Vem var Robert Capa?