Errol Flynn, Jan Myrdal och en svart Leica M2

 


Det var sent 50-tal och min mamma jobbade i kassan på Folkans biograf/teater i Örnsköldsvik. Inte särskilt glamoröst men det innebar i alla fall att jag ofta fick sitta uppe i maskinrummet och se filmerna genom en liten glugg mot biosalongen.

En del filmer - som ”Sjunde inseglet” av Bergman -  begrep jag inte alls. Men jag minns alldeles särskilt Errol Flynn i rollen som ”Kapten Blod”. Den gjorde ett starkt intryck på mig. Drömmen om stora äventyr växte trots att det var åratal kvar till målbrottet.

Att Errol var en ”bad Boy” och allmän suput i Hollywood hade jag ingen aning om. Inte heller att hans enda barn, en son född 1941, döptes till Sean.



I slutet av 60-talet såg jag bilderna från det eskalerande Vietnamkriget och greps av ett plötsligt infall att jag skulle dit. Jag hade sett bilderna av bl a Don McCullin och i ett anfall av GIGANTISKT ungdomligt övermod tänkte jag att krigsfotograf i Vietnam nog skulle passa mig som hand i handsken. Särskilt som jag precis tagit studenten och ville ut i stora världen.

Jag hade ju en kamera, kunde framkalla och kopiera....


Alltså ringde jag författaren Jan Myrdal - en viktig person i Vietnamrörelsen - för att få lite råd på vägen.

”Du ska inte tro att USA:s angreppskrig i Vietnam är nån jävla matine’film”, minns jag att han fräste innan han slängde på luren.

Jag skrinlade därvid snabbt planerna på Vietnam.



Men en som faktiskt tog sig till Vietnamkriget var Errol Flynns son Sean. Han blev en så kallad ”Gonzo”, en våghalsig frilansfotograf som aldrig tvekade att ta sig till fronterna.

Det blev också hans öde.

I april 1970 försvann han i den kambodjanska djungeln och vad som hände honom blev aldrig klarlagt. 

Det troliga är att Khmer Rouge avrättade honom.

Av en slump hade han dock en av sina kameror, en svart Leica M2, kvar på hotellet. På kringelikrokiga vägar hamnade kameran  slutligen på en auktion 2018 där den såldes för en okänd summa till en okänd köpare.


När jag nu ser bilden av kameran där remmen är fastknuten runt säkerhetsöglan från en handgranat tänker jag att det där avväpnade samtalet med framlidne Jan Myrdal trots allt var en jäkla tur.

Ungdomligt oförstånd är inte att leka med....


/per-erik åström

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vem var Robert Capa?

Ibland måste man bara tanka.

Vad gör en Gördelmakare