Rensa bland sina bilder

Det blir en hel del bilder på hårddisken och med jämna mellanrum är det dags att rensa. De absolut flesta bilderna man tar är ju inte så mycket att skriva hem om, som bilder. 

Någon har sagt: ”Om man tar 10 riktigt bra bilder på ett år så får man vara nöjd.” En del menar också att man borde slänga allt ”skräp” och bara spara sådant man tycker håller som bild med stort B. 

Jag sparar nog mer än många, men inte alls så mycket som andra. Jag tycker också att syftet med att man plåtar avgör en hel del. För min del använder jag kameran i hög utsträckning som en dagbok. 

Bilderna är alltså lika, eller ofta mer, värdefulla för mig som ett sätt att ”minnas” vad jag gjort och även att återskapa stämningen jag hade då jag tog dem. Ingen som skriver dagbok skulle förmodligen sitta i efterhand och stryka allt utom de meningar som hade speciella litterära kvaliteter. 

Lite på samma sätt är det med mina bilder, de absolut flesta är mer till för min egen skull för att i minnet kunna ”återvända” till sådant jag gjort än för att ”hålla som bilder” ur ett mer allmänt perspektiv. 

Givetvis finns bilderna som man ställer ut eller gör en bok av också, men som sagt det är en annan sak. Det kan vara bra att hålla detta i huvudet när man städar bland sina bildfiler: Varför är bilderna viktiga för mig och vilket syfte har just jag med mina bilder. 

Bilderna är tagna en morgon med busväder den 3:e februari 2019.

/Alf Johansson, Fyra Fotografer










Kommentarer

  1. Fantastiskt fina bilder av mardrömmen som väntar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha!
      Jo snart är det dags Göran, bara att hålla i hatten!

      Radera
  2. Kloka tankar. Och kanonbilder. Som alltid.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Först ett vaccin, sedan vår är det som gäller Bernt!

      Radera
  4. Tankar som jag skriver under på. Tobbe längtar nog efter snön. Mina corgisar var som tokiga, när första riktiga snön kom. Den näst sista bilden får du spara undan som en potentiell utställningsbild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha Arthur.
      Jo Tobbe gillar snö och alla former av väder.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ibland måste man bara tanka.

Dagarna rullar på

Vem var Robert Capa?